اخبار

با شروع تحریم های بین المللی صنعت خودرو کشور، شرکت صنایع تولیدی کروز با حضور موثر در اقتصاد مقاومتی و استفاده از دانش و تخصص مهندسان و شرکت های دانش بنیان توانست به خودکفایی در بسیاری از قطعات خودرو دست یابد. در حال حاضر این شرکت سعی در رسیدن هر چه بیشتر به خودکفایی کامل در این صنعت را دارد و در این زمینه با شرکت در نخستین رویداد فن‌آورانه ساپکو زنجیره ارتباط خود با شرکت های دانش بنیان را کامل می کند.

شرکت کروز با هدف استفاده از توانمندی های شرکت‌های دانش‌بنیان، نمایش محصولات بومی سازی شده جدید، افزایش سطح داخلی سازی قطعات و در نهایت کمک به اشتغال و رونق تولید در این نمایشگاه حضور یافته است. کروز در برگزاری این گردهمایی، قطعات و مواد اولیه خودکفا نشده و موجود در لیست تامین از منابع خارجی و قطعات تسهیل کننده مسیر خودکفایی را برای ساخت توسط شرکت‌های دانش بنیان و فن‌آور به نمایش گذاشته است.

در همایش ضمن برگزاری این نمایشگاه حسین کرمی مدیر امور فناورانه و تکنولوژی شرکت ساپکو در اولین رویداد فن آورانه ساپکو گفت: ما دو مسیر در قبال شرکت های دانش بنیان داریم؛ ابتدا اینکه شرکت دانش بنیان مذکور خود توان تولید انبوه داشته باشد که در اینجا مسیر و شیوه همکاری مشخص است و برای شرکت هایی که توان تولید به صورت انبوه را ندارند، شیوه همکاری به صورت اقتضایی خواهد بود.

کرمی اهداف این رویداد را همرسانی عرضه و تقاضا در بازار فن آورانه و نوآوری برشمرد و تصریح کرد: جریان سازی فناوری و نوآوری در صنعت قطعه سازی خودرو، ارتقای توانمندی در خودکفایی و تامین قطعه سازی خودرو و ارتقای جایگاه شرکت های دانش بنیان در خودکفایی و تامین صنعت و قطعه سازی خودرو از دیگر اهداف مهم این رویداد به شمار می رود.

در تمام دنیا صنعت خودرو، صنعت مهمی ‌بوده و جزو صنایع مادر محسوب می‌شود، چرا که حوزه‌ای که پوشش می‌دهد بسیار وسیع است. کروز به عنوان بزرگترین شرکت قطعه سازی کشور توانسته که در اطراف خود زنجیره ایجاد کند تا شرکت‌های دانش بنیان و فن آور بتوانند دور این شرکت شکل بگیرند و همچنین شرکت‌های دانش بنیان بتوانند وارد این حوزه شوند؛ حاصل این امر تا کنون بومی سازی بسیاری از قطعات خودرو از جمله ECU، ACU ایربگ، مالتی مدیا و... است.

آرش محبی نژاد دبیر انجمن همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور در اولین رویداد فن آورانه ساپکو اظهار داشت: در شرایط تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران، توجه به شرکت های دانش بنیان به  یک اجبار تبدیل شده است و هم اکنون در تمام بخش های کشور بحث خودکفایی و توجه به شرکت های دانش بنیان بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

دبیر انجمن همگن خاطر نشان کرد: جایگاه نرخ  تحقیق و توسعه در شرکت های قطعه سازی بین ۳.۵ تا ۸ درصد است اما این موضوع در کشور ما یک دهم درصد نیز نیست؛ چون اقتصاد کلان کشور مریض است؛ اگر در زمینه تحقیق و توسعه هزینه نکنیم شاهد تحرک و اتفاق خاص در صنعت قطعه سازی و خودروسازی نخواهیم بود.

در مرکز تحقیقات شرکت کروز با سرمایه گذاری بسیار زیاد پیشرفته ترین دستگاه های اندازه گیری و سیستم های طراحی تهیه شده و بیش از 230 نفر از نخبگان دانشگاهی کشور و شرکت های دانش بنیان در حال تحقیق و پژوهش هستند که حاصل کار و فعالیت آن ها طراحی قطعات پیشرفته مورد نیاز صنعت خودروسازی کشور است. علاوه بر فعالیت های انجام شده در شرکت کروز در حال حاضر چندین پروژه با دانشگاه های تهران، شریف و امیرکبیر در حال انجام است.

اکبر قنبرپور معاون توسعه فناوری پارک پردیس نیز در اولین رویداد فناورانه ساپکو گفت: شرایط همکاری گسترده ای میان مجموعه ما با شرکت های بزرگ از جمله شرکت های قطعه سازی وجود دارد. به شرکت های بزرگ  قطعه سازی و خودروسازی پیشنهاد می کنیم تا در زمینه دانش بنیان و طرح تحقیق و توسعه برون سپاری انجام دهند و این موضوع را به شرکت های فعال در این زمینه بسپارند.

قنبرپور تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا شرکت های دانش بنیان همراه با شرکت های قطعه سازی شوند؛ در ۳ سال گذشته توفیقات زیادی در این زمینه داشتیم؛ و امیدواریم این ارتباطات گسترش یابد.

کروز با همکاری شرکت های دانش بنیان تاکنون توانسته برخلاف تحریم ها روز به روز ظرفیت های خود را شکوفا کند و بیش از صدها قطعه از قطعات مورد نیاز خطوط توليد خودروسازان که در گذشته از خارج تامین می شد، با عمق ساخت داخل و دانش مهندسان بومی سازی کند، همچنین بیش از 10 قطعه دیگر نیز در حال تست و ده ها قطعه نیز طراحی آن شروع شده است كه درصورت موفقيت در آزمایشات نهایی، این قطعات نیز پس از تولید انبوه در اختیار خطوط تولید خودروسازان قرار خواهند گرفت. بر این اساس فناوری های جدید می تواند در داخلی سازی صنعت خودروسازی عمق بیشتری داشته باشد تا شاهد قطعات جدید و باکیفیت در محصولات خودرویی باشیم.